Тематична рубрика: ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ
УДК 338.58:65.014
Вітруненко В.В.
докторант, к.е.н., доцент кафедри економічної теорії, макро- і мікроекономіки
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
ЦІНОВІ ТЕНДЕНЦІЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
PRICE TRENDS INDUSTRY OF UKRAINE
У статті розглянуто цінові тенденції розвитку промислової галузі. Загальний тренд індексів цін промислової продукції має динамічну та одночасно низхідну тенденцію до 2012 року, поступово звужується ціновий канал за рахунок зниження рівня його верхньої межі.
Ключові слова: ціна, індекси цін, промисловість, поліноміальна залежність, логарифмічна залежність, методи ціноутворення, податковий тиск.
В статье рассмотрены ценовые тенденции развития промышленной отрасли. Общий тренд индексов цен промышленной продукции имеет динамическую и одновременно нисходящую тенденцию до 2012 года, постепенно сужается ценовой канал за счет снижения уровня его верхней границы.
Ключевые слова: цена, индексы цен, промышленность, полиномиальная зависимость, логарифмическая зависимость, методы ценообразования, налоговое давление.
The article discusses the price trends of the industrial sector. Price as economic characteristics is a significant regulator of the market. Popular methods for its determination in industrial enterprises include combined. The general trend of industrial production price index has a dynamic and at the same time a downward trend until 2012, gradually narrowing price channel by lowering the level of the upper border.
Key words: price, price indices, industry, polynomial dependence, logarithmic dependence, pricing methods, tax burden.
Постановка проблеми. Першочергові ознаки кризи в економіці також розпізнають крізь цінові показники, що уособлюють як вартість товару чи послуги, так і результати діяльності підприємства з урахуванням чинників, що формують рівень ціни. За останні роки цінові показники промислової галузі нестабільні та цілком залежні від зовнішньої кон'юктури ринку.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дослідженням цінових аспектів розвитку промислового сектору економіки присвячені праці таких вчених як В. Герасименко, Дж. Дейлі, А. Длігач, С. Дугіна, В. Корінєв, Я. Литвиненко.
Постановка завдання. Метою дослідження є узагальнення цінових аспектів розвитку промисловості в умовах рецесії економіки України.
Виклад основного матеріалу дослідження. Вже в 2012 році нижня межа цінного каналу суттєво знизилася до рівня 88% та в 2013 році зросла до рівня 94%. Верхня межа цінового каналу в 2011 році закріпилася на рівні 124%, у 2012 році – на рівні 109%, а в 2013 році – на рівні 107%. Загалом ціновий коридор промислової продукції до 2012 року має низхідну тенденцію, а вже в 2013 році поступово зростає.
Висновки з проведеного дослідження. Підтверджено, що ціна як економічна характеристика є вагомим регулятором на ринку. До методів її визначення на промислових підприємствах відносять комбіновані, що дає змогу виробнику максимально віднайти баланс між власними та споживчими комерційними інтересами.
БІБЛІОГРАФІЧНИЙ СПИСОК:
1. Корінєв В.Л. Цінова політика підприємства: [монографія] / В.Л. Корінєв. – К.: КНЕУ, 2001. – 60-79 с.
2. Бокулєва М.О. Ціноутворення на продукцію машинобудівних підприємств з урахуванням поведінки споживачів: дис. на здобуття наукового ступеня канд. ек. наук: 08.00.04 / Запоріжжя, 2010 р. – 184с.
3. Уткин Э.А. Цены. Ценообразование. Ценовая политика / Э.А. Уткин. – М.: ЭКСМОС, 1997. – 65-70 с.
REFERENCES:
1. Koriniev V. L. (2001) Tsinova polityka pidpryiemstva [Price policy of the enterprise]. Кyiv: KNEU, pp. 60−79. (in Ukrainian)
2. Bokulieva М. О. (2010) Tsinoutvorennia na produktsiiu mashynobudivnykh pidpryiemstv z urakhuvanniam povedinky spozhyvachiv [Pricing for products of machine-building enterprises taking into account consumer behavior] (PhD Thesis), Zaporizhzhia: Classical Private University.
3. Utkin E. A. (1997) Tseny. Tsenoobrazovanie. Tsenovaya politika [Prices. Pricing. Price policy]. Moscow: EKSMOS, pp. 65−70. (in Russian)
Vitrunenko V.V.
Candidate of Economic Sciences, Doctoral Student,
Senior Lecturer at Department of Economic Theory, Macro and Microeconomics,
Taras Shevchenko National University of Kyiv
PRICE TRENDS INDUSTRY OF UKRAINE
The productivity of economic entities is one of the key problems that are considered by economic theory. Given the theoretical and applied importance of research of a concept of productivity, it is quite debatable, especially in terms of the post-industrial development of the modern economic system. Constantly there are special questions and challenges regarding the very essence and significance of this category, its area of application.
Considered by us within the research concepts of productivity are peculiar to an industrial economy and are used for standardized tangible products. The very essence of service causes some problems concerning its use. Based on the identified earlier features of service as a socio-economic phenomenon, specific features of service that directly influence its productivity are determined.
Such a scientific approach to attracting internal characteristics of service provides simple criteria for describing the productive activity and separately considers the influence of the main characteristics on economic changes such as productivity, production volume, innovativeness, etc.
Service intangibility has a significant influence on determination and evaluation of productivity. Inseparability, in turn, means that consumer is an important participant in the service production process. In terms of post-industrialism, the consumer’s attraction to the service production increases, the consumer’s special assets are also involved, as we have described before.
The short life of service in the context of its influence on productivity means that the result of service production should be considered not only statically but also in movements. Results of service have an influence on the customer during a certain period of time, thus it is necessary clearly distinguish production process and its short-term effect from the result of service or its middleand long-term influence on the effect for the customer.
Heterogeneity of service also significantly distinguishes it from standardized tangible products. Service is a specific action, transformation, socio-economic construction. They are characterized by such features as continuity, equality of access, the fairness of provision.
Let us pay a special attention to the so-called extra features of service as a socio-economic phenomenon, which are peculiar to it in terms of the post-industrial development of the economy when certain types of service serve as public benefits, have to satisfy peculiar needs of the people and are characterized in the scientific literature as nonmarket.
In our work, we considered an issue of service productivity. Analysing service sphere, this economic category faces certain analytical complexities. Challenges and problematic issues outline prospects for further researches of service productivity. In particular, possibilities of using its multiple-factor measuring methods.